Skip to main content

Apichatpong Weerasethakul

For Bruce, 2022

Cette œuvre filmée dans la jungle péruvienne est un hommage au cinéaste expérimental américain Bruce Baillie, disparu en 2020, dont le travail a inspiré Apichatpong Weerasethakul. 

For Bruce
July 23, 2022


Bruce, I was nearing the end of my journey in Peru, recovering from COVID with a tired chest, as I trekked in an Amazon jungle. The intensity of the colors, fragrances, and movements awoke my senses. The ants, birds, and monkeys were thriving in their own cycles and habitats high in the trees and down in the earth's passages. It was late in the morning when I came upon a little creek that twisted like a sleepy snake. It winds its way through the deep jungle to an open clearing with a wooden bridge baking in the sun. The light flickered as it passed through the river beneath. I sat in the shade, greeting curious bugs and enjoying the warm air. The simple bridge was silent, as if it was listening in on the entities around it. Bruce, the bridge was you, an observer who cast shadows and connected the spaces. You had a conversation with the sun. I took out my camera and attempted to be a part of the conversation.

 

Nobody knew when the bridge was built. It has been repaired through the generations. There used to be indigenous communities deep in the jungle that built this bridge as part of a trail to access the major river, the Rio Madre de Dios, which runs across Peru and Bolivia. The trail served as a means of trade, communication, and colonization. This forest near the river bank was formerly a farm, a school, and a hospital as part of the Spanish establishment. Not far from the bridge, there are still buildings, grain silos, a ship propeller, and a wrecked steamboat that inspired Werner Herzog's Fitzcarraldo.

 

Despite all of the stories surrounding the site, I noticed that the bridge elicits no memories. It has no beginning and no end; it unifies. One crosses it in order to get somewhere, but the structure itself has no destination. As a stranger, I had no place to call home on either side; the forest and the port held no meaning for me. A sense of oneness drew me to this bridge and to you, the filmmaker whose approach is centered on presence.

 

During the wet season, the bridge is buried underwater. It sways and dances alongside the fish. After a few months, it elevates itself to the sun, trees, and birds. It vibrates and scatters light in every direction. I flmed in this non-place and felt like I had vanished inside you. I wanted to offer this portrait of you as a gift, as a nod to your non-seeking spirit and as a thank you for seeing.

 

Apichatpong Weerasethakul


Apichatpong Weerasethakul, For Bruce, 2022

Installation audiovisuelle
2 fichiers numériques synchronisés, 4K, son stéréo, couleur
18 min 46 sec

 

L'installation vidéo à double canal For Bruce est un hommage d'Apichatpong à son ami de longue date, le cinéaste expérimental Bruce Baillie (1931-2020). Apichatpong a été initié à la pratique cinématographique avant-gardiste de Baillie à la School of the Art Institute of Chicago dans les années 1990, et a tissé un lien émotionnel et personnel fort avec Baillie au fil des ans.

Dans le cadre de l'exposition « Apichatpong Weerasethakul: Primitive » au New Museum en 2011, Apichatpong a également présenté le film autobiographique Quick Billy (1967-70) de Bruce Baillie.

Apichatpong a filmé les superpositions de vidéos de For Bruce lors d'un trekking dans la jungle amazonienne au Pérou, alors qu'il se remettait de la COVID. Le sujet des vidéos est paisible et sans fin : un pont en bois dans un environnement naturel immensément vivant. On y voit des animaux divers et des lumières vacillantes. On entend le doux clapotis de l'eau sous le pont et les quintes de toux de l'artiste. En filmant un non-lieu dans la jungle qui n'est pas affecté par les souvenirs et qui, au contraire, unifie les êtres dans une dimension spirituelle, Apichatpong offre l'œuvre comme un portrait de Baillie, un artiste qui a embrassé le film d'une manière primitive, comme une alchimie.

For Bruce est également lié à une autre nouvelle installation vidéo, Seeing Circles, dans laquelle Apichatpong entend pratiquer une manière de regarder qui n'implique ni temps ni mémoire, « mais simplement de regarder avec notre conditionnement, de se contenter d'être, avec la caméra comme médium ».

 


présentée dans le cadre de l'exposition 

Apichatpong Weerasethakul. Particules de nuit / Night Particles
2 octobre 2024 – 6 janvier 2025

Pavillon Brancusi